Inmiddels kan ik er met een goed gevoel op terugkijken, op
de verhuizing. Maar op tweede kerstdag zag ik het echt even niet meer zitten. Ik
zat zonder warm water en verwarming. Gelukkig zou ik al samen met de meisjes
naar mijn ouders gaan. Dus ik had er niet veel last van die dag. Maar ik hoopte
dat de verwarming het bij thuiskomst weer zou doen. Toen dat niet zo was, heb
ik even staan huilen in de keuken.
Het was de druppel die de emmer deed overlopen. Na een aantal momenten van de afgelopen periode. Los van elkaar zijn het momenten, waar je even van baalt en weer doorgaat. Omdat ze vlak na elkaar voorkwamen, voelde ze bij elkaar opgeteld als veel onnodig leed. Dus vandaar een weblog over het leed dat verhuizen heet.
Het was de druppel die de emmer deed overlopen. Na een aantal momenten van de afgelopen periode. Los van elkaar zijn het momenten, waar je even van baalt en weer doorgaat. Omdat ze vlak na elkaar voorkwamen, voelde ze bij elkaar opgeteld als veel onnodig leed. Dus vandaar een weblog over het leed dat verhuizen heet.
Het begon met de toewijzing van mijn huis. Op 5 augustus
kreeg ik het huis toegewezen, op 12 augustus officieel. Op 25 september zou ik
mijn sleutel krijgen, dat werd 4 november en uiteindelijk 7 november. Dat was
omdat de woningbouw het huis eerst asbestvrij maakte en het hele huis opknapte.
Wat ze precies gingen doen werd na veel navragen uiteindelijk duidelijk. Natuurlijk
was het alleen maar fijn dat het huis werd aangepakt en opgeknapt. Maar al die
tijd in onduidelijkheid zitten en steeds maar weer bellen om te vragen of er al
schot in de zaak zat, was niet fijn.
Maargoed, ik had op 7 november dan echt de sleutel. Dus kon
ik zelf aan de slag in mijn huisje. Met vloeren, muren en gordijnen. Met hulp
van familie en vrienden is dat goed gelukt. En ook vond ik een goed bedrijf in
Hoorn. Met dat bedrijf heb ik geen problemen gehad. De communicatie, de
informatie en de uitvoering. Alles ging goed. Nu besef ik hoe bijzonder dat is.
Het kan namelijk ook heel anders gaan.
Bij het bezorgen van mijn meubels ging het als eerst mis.
Een aantal keer. Op dozen en handleidingen stond geen plaatje van het
eindresultaat. Dit is geen ramp als je één keer één bed in elkaar wil zetten. Maar
als je zoals ik, meerdere meubels tegelijk laat bezorgen, dan houd je dus
zomaar een plank over. Geen idee bij welk bed of kast de plank hoort.
Een ander bedrijf liet weten midden in de nacht een mail te
sturen met de exacte bezorgtijden. Geen mens gaat midden in de nacht zijn of
haar mail lezen zou je zeggen. Maar inderdaad, ik wel. Dus toen ik drie uur na
het genoemde tijdstip geen mail binnen had, sloeg de paniek toe. Het zal toch
wel goed gaan? Uit voorzorg heb ik via een eerder ontvangen mail, een nieuwe
bezorgdatum aangevinkt. De volgende ochtend belde ik toch even. De man aan de
andere kant van de lijn verzuchte dat de mail toch echt verstuurd was en dat
mijn bestelling uit de vrachtwagen gehaald was, omdat ik een andere bezorgdatum
had aangevinkt. Toen ik volhield dat ik ‘m echt niet ontvangen had, noemde hij
dat het een zinloze discussie was. Uiteindelijk ben ik naar de winkel gegaan en
is de volgende dag mijn bestelling alsnog geleverd.
Ondertussen was ik ook bezig met tv en Internet. In het
black Friday weekend kon ik voor een fikse korting een mooie deal afspreken. Ik
kreeg een a4 mee naar huis waarop mijn naam stond, met mijn nieuwe adres. Dus
was ik zeer verbaasd toen ik ontdekte dat mijn bestelling stond op naam van de
heer op mijn oude adres. Terwijl ik zo duidelijk had vertelt dat ik gescheiden
ben en verhuisd. Ook dit werd in de winkel uiteindelijk rechtgezet. Al moet ik
er wel eerlijk bij vertellen dat de meneer van de klantenservice aan de
telefoon heel erg zijn best voor me deed. Maar pas 5 telefoongesprekken met het
bedrijf was het echt helemaal duidelijk hoe het zat. En stonden mijn ex en ik
niet meer op één adres vermeld.
Maar toen moest Internet en tv nog wel geïnstalleerd worden
bij mij thuis. Dat hebben 4 verschillende monteurs in de periode vanaf 9
december t/m 23 januari uiteindelijk voor elkaar gekregen. De derde afspraak gaat
trouwens niet door. Anders waren het 5 monteurs geweest. Die afspraak wordt een
kwartier voor de monteur er uiterlijk zou zijn, afgebeld. Ook hierover was er
veel communicatie ruis. Tegenstrijdige berichten via sms en mail. Een
telefoniste die het helemaal snapte en dan word ik de volgende dag toch weer
gebeld met de vraag of het nou al werkt in mijn huis. Een noodpakket, dat de
volgende dag bij me thuis zou worden bezorgd, kan ik uiteindelijk een week
later ophalen bij een bezorglocatie. De monteurs, die de installatie niet voor
elkaar kregen staan te zuchten en steunen in de meterkast. Vertellen niet aan
mij wat ze gedaan hebben en noteren het ook niet in hun administratie. Waardoor
de volgende monteur niet goed weet wat er moet gebeuren.
Mijn badkamer meubels bestel ik bij weer een ander bedrijf. In de winkel wordt ik goed geholpen door een vriendelijke medewerker. Ik bestel de meubels uiteindelijk online. Ze worden bezorgd op een pallet. Dat snap ik. Het zijn namelijk grote en zware meubels. Wat ik niet begrijp is dat de pallet wordt achtergelaten in mijn voortuin. De bezorger helpt op mijn verzoek om de meubels binnen te zetten, zet de pallet neer in mijn voortuin en wil weglopen. Ik zeg: “je vergeet wat!” Hij: “nee, de pallet mogen we niet meer meenemen, dat is beleid. Ik: “Maar ik heb die pallet niet gekocht.” “Neem maar weer mee.” Hij: “Nee, dat mag ik niet. Fijne dag” en weg is hij. Ik blijf met een joekel van een pallet achter. Gelukkig heeft mijn buurman een open haard en hij is heel blij met de pallet. Dus probleem opgelost.
Mijn badkamer meubels bestel ik bij weer een ander bedrijf. In de winkel wordt ik goed geholpen door een vriendelijke medewerker. Ik bestel de meubels uiteindelijk online. Ze worden bezorgd op een pallet. Dat snap ik. Het zijn namelijk grote en zware meubels. Wat ik niet begrijp is dat de pallet wordt achtergelaten in mijn voortuin. De bezorger helpt op mijn verzoek om de meubels binnen te zetten, zet de pallet neer in mijn voortuin en wil weglopen. Ik zeg: “je vergeet wat!” Hij: “nee, de pallet mogen we niet meer meenemen, dat is beleid. Ik: “Maar ik heb die pallet niet gekocht.” “Neem maar weer mee.” Hij: “Nee, dat mag ik niet. Fijne dag” en weg is hij. Ik blijf met een joekel van een pallet achter. Gelukkig heeft mijn buurman een open haard en hij is heel blij met de pallet. Dus probleem opgelost.
In dezelfde week bestel ik een afzuigkap bij weer een ander
bedrijf. Dit keer gaat het op communicatiegebied goed. De afzuigkap wordt
netjes opgehangen. Hij doet het alleen niet, want er zit geen motor in. Ik heb
geleerd van de vorige keren dat het in de winkel werd opgelost. Dus ik ga naar
de winkel bestel de juiste afzuigkap en nu komt het goed.
Na dit alles stond ik dus op tweede kerstdag ’s avonds in de
koud in mijn keuken. De volgende dag heb ik de woningbouw en het energiebedrijf
gebeld, heb ik de CV ketel bijgevuld en kwam het weer goed.
Er was nog wel een
klein probleem met een salontafel met te kleine schroefjes en te weinig
gaatjes. Maar dat was geen probleem voor mijn vader. Bedankt nog he pap!
En nu zit ik in mijn huisje, al mijn meubels binnen en in
elkaar, Internet en tv werkt in het hele huis en ik heb het lekker warm in
huis. Ik kijk naar buiten en denk: De volgende projecten zijn de tuin en de schuur.
Ik kijk er nu al naar uit. 😊
Geen opmerkingen:
Een reactie posten